تبلیغات
شهید مطهر - محبت مؤمنان نسبت به امام علی(ع) و آثار آن در عمل محبان آنحضرت
تاریخ : جمعه 26 اردیبهشت 1393 | 11:22 ق.ظ | نویسنده : مستور
تشیع , مكتب محبت و عشق
از بزرگترین امتیازات شیعه بر سایر مذاهب این است كه پایه و زیربناى اصلى آن محبت است . از زمان شخص نبى اكرم كه این مذهب پایه گذارى شده است زمزمه محبت و دوستى بوده است . آنجا كه در سخن رسول اكرم جمله على و شیعته هم الفائزون (1) را مى شنویم , گروهى را در گرد على مى بینیم كه شیفته او و گرم او و مجذوب او مى باشند . از اینرو تشیع مذهب عشق و شیفتگى است . تولاى آن حضرت مكتب عشق و محبت است . عنصر محبت در تشیع دخالت تام دارد . تاریخ تشیع با نام یك سلسله از شیفتگان و شیدایان و جانبازان سر از پا نشناخته توأم است .

على همان كسى است كه در عین اینكه بر افرادى حد الهى جارى مى ساخت و آنها را تازیانه مى زد و احیانا طبق مقررات شرعى دست یكى از آنها را مى برید بازهم از او رو بر نمى تافتند و از محبتشان چیزى كاسته نمى شد . او خود مى فرماید : لو ضربت خیشوم المؤمن بسیفى هذا على ان یبغضنى ما ابغضنى , ولو صببت الدنیا بجماتها على المنافق على ان یحبنى ما أحبنى , و ذلك انه قضى فانقضى على لسان النبى الامى انه قال : یا على لا یبغضك مؤمن , و لا یحبك منافق (2) .

( اگر با این شمشیرم بینى مؤمن را بزنم كه با من دشمن شود , هرگز دشمنى نخواهد كرد و اگر همه دنیا را بر سر منافق بریزم كه مرا دوست بدارد هرگز مرا دوست نخواهد داشت , زیرا كه این گذشته و بر زبان پیغمبر امى جارى گشته كه گفت : یا على ! مؤمن تو را دشمن ندارد و منافق تو را دوست نمى دارد ) .

على مقیاس و میزانى است براى سنجش فطرتها و سرشتها . آنكه فطرتى سالم و سرشتى پاك دارد از وى نمى رنجد ولو اینكه شمشیرش بر او فرود آید . و آنكه فطرتى آلوده دارد به او علاقمند نگردد ولو اینكه احسانش كند , چون على جز تجسم حقیقت چیزى نیست .

مردى است از دوستان امیرالمؤمنین , با فضیلت و با ایمان . متأسفانه از وى لغزشى انجام گرفت و بایست حد بر وى جارى گردد . امیرالمؤمنین پنجه راستش را برید . آن را به دست چپ گرفت . قطرات خون مى چكید و او مى رفت . ابن الكواء خارجى آشوبگر , خواست از این جریان به نفع حزب خود و علیه على استفاده كند , با قیافه اى ترحم آمیز جلو رفت و گفت دستت را كى برید ؟ گفت :

قطع یمینى سید الوصیین و قائد الغر المحجلین و اولى الناس بالمؤمنین على بن ابى طالب , امام الهدى ... السابق الى جنات النعیم , مصادم الابطال , المنتقم من الجهال , معطى الزكاة ... الهادى الى الرشاد و الناطق بالسداد , شجاع مكى , جحجاح وفى(3) .

( پنجه ام را برید سید جانشینان پیامبران , پیشواى سفیدرویان قیامت , ذیحق ترین مردم نسبت به مؤمنان , على بن ابى طالب , امام هدایت ... پیشتاز بهشتهاى نعمت , مبارز شجاعان , انتقام گیرنده از جهالت پیشگان , بخشنده زكات ... رهبر راه رشد و كمال , گوینده گفتار راستین و صواب , شجاع مكى و بزرگوار با وفا ) .

ابن الكواء گفت : واى بر تو ! دستت را مى برد و اینچنین ثنایش مى گوئى ؟ !

گفت : چرا ثنایش نگویم و حال اینكه دوستیش با گوشت و خونم درآمیخته است ؟ ! به خدا سوگند كه نبرید دستم را جز به حقى كه خداوند قرار داده است .

این عشقها و علاقه ها كه ما اینچنین در تاریخ على و یاران وى مى بینیم ما را به مسئله محبت و عشق و آثار آن مى كشاند .

پی نوشت:
*جاذبه و دافعه امام علی علیه السلام
1 - جلال الدین سیوطى در الدر المنثور در ذیل آیة 7 سوره بینه از ابن عساكر از جابر بن عبدالله انصارى نقل مى كند كه گفت در محضر پیغمبر بودیم كه على نیز به محضرش مى آمد . حضرت فرمودند : و الذى نفسى بیده ان هذا و شیعته هم الفائزون یوم القیامه , یعنى سوگند به آن كسى كه جانم در دست اوست این مرد و شیعیان او در روز قیامت رستگارانند . و مناوى در كنوز الحقایق به دو روایت نقل مى كند , و هیثمى در مجمع الزوائد , و ابن حجر در الصواعق المحرقة همین مضمون را با كیفیتى دیگر نقل مى كنند .
2 - نهج البلاغه , حكمت 42 .
3 - بحار الانوار , ج 40 , ص 281 - 282 , چاپ جدید و التفسیر الكبیر فخر رازى , ذیل آیه 9 - ام حسبت أن ... - سوره كهف



طبقه بندی: جاذبه و دافعه امام علی(ع)،
برچسب ها: شهید مطهری، تشیع، امام علی(ع)،